Aronia

20120919-170717.jpg

Vi var på kalas i helgen, och jag fick fritt fram att plocka aronia i deras trädgård. Lyxigt! Min kompis Tina tipsade om hur man gör aronialikör, det lät enkelt och kul. Även om jag inte skulle tycka om den blir det fina presenter. Man lägger helt enkelt bären i en stor burk, häller på vodka så det täcker och försluter. Så får det stå till sig i två veckor, sen silar man av och tillsätter en flaska sirap. Klart att hällas upp på fina flaskor!

20120919-171047.jpg

Det ska bli spännande att smaka på resultatet! Annars är aronia bra till annat också. Bären i sig är ganska beska, men blandar man med något annat bär blir det fin sylt eller saft. Aronia är dessutom väldigt nyttigt har jag hört!

2 thoughts on “Aronia

    • Stjärnanis är en favorit, men jag har aldrig testat med aronia! Det måste jag göra. Stjärnanis är även väldigt gott med rabarber eller äpple.

Kommentera

