Vinterfix på balkongen, eller säsongens sista trädgårdsjobb.

Idag gjorde jag en inför vintern-uppröjning på balkongen. Jag har skjutit lite på det, men tack och lov är det inte för kallt ännu för att vara ute där en stund. Nervissnade sommarblommor revs upp och slängdes. I de frostsäkra stora krukorna, där jag har perenner, har jag petat ner ett gäng lökar, så där la jag över ett lager torra löv som extra skydd. Lerkrukorna tömdes och togs in för att diskas.

 

 

Dom får stå och torka över natten, sen ställer jag ut dom på balkongen igen. Dom är ju faktiskt vackra även utan växter i.

 

När alla växter är borta kan det ju se väldigt grått och trist ut. Tur att det finns några tuffingar som tål några minusgrader! Som cyklamen till exempel. Den lyser upp med sina starka färger och har inget emot lite kyla.

 

Den stora timjanbusken får också stå kvar ute, den borde klara sig. Och så är det ju så vackert och stämningsfullt med levande ljus där ute i mörkret! Men blockljus är rätt dyra och så tycker jag att de ofta brinner snett och bara smälter ihop. Mitt bästa tips är att istället använda gravljus. Mycket billigare och så brinner de länge, de största  i flera dagar!

 

Ha en trevlig kväll!

2 thoughts on “Vinterfix på balkongen, eller säsongens sista trädgårdsjobb.

Kommentera

