Julstök

Igår hade jag en helt vansinnig dag i köket! Allt skulle bakas och fixas, helst samtidigt. Jag började med att göra en hallonmarmelad med mörk choklad som min mamma och min svärmor ska få.

20121224-111115.jpg

Den är superenkel att göra! Lägg frysta eller färska hallon i en kastrull och häll på syltsocker. Jag höftar, men ungefär lika mycket av varje. Lite mindre av sockret. Koka upp och koka på medelvärme tills hallonen är fördelade. Ta kastrullen från spisen och bryt ner några bitar mörk choklad. Rör tills chokladen smält, häll upp på rena och varma burkar. Klart!
Sen fortsatte jag med cakepops, min syster Stella hjälpte till.

20121224-111545.jpg

Och sen blev det kola. Jag gör enligt Pärlans recept, och så strödde jag krossade polkagrisar över. Mycket gott!

20121224-111747.jpg

20121224-111826.jpg

Och så ett gäng skurna pepparkakor…

20121224-111927.jpg

Och vörtbröd… (barnen mycket förbryllade – öl i bröd?!!)

20121224-112142.jpg

Och sen bakade jag glutenfritt bröd och glutenfria lussekatter till min man, och en fetaostpaj som jag ska ta med till mina föräldrar i eftermiddag. Och däremellan slog jag in paket, försökte komma på klyftiga rim, och tog en sista runda på stan. Ja, jag var ganska trött, men väldigt nöjd när jag till slut gick och la mig. Kvart över åtta vaknade barnen och visk-ropade ”Mamma! Är det jul nu?”

Ja. Nu är det jul. Jag hoppas ni får en härlig en!

20121224-112621.jpg

One thought on “Julstök

  1. Pingback: Ljuvliga lördag! | Hildebrandtskan

Kommentera

