Surdeg

I en dryg vecka har jag kämpat med en trilskande vetesurdeg. Jag har matat, rört, låtit vila, hållit den ifrån drag och smörat och gjort mig till. Ändå har den skiktat sig och sett trist ut, inget vackert bubblande så långt ögat når. Idag tittade jag på den med ett tonårigt ”men åååh!!” och tänkte att nu är det sista chansen, surdegsjävel! Matade den, vispade och lät den vara. Och minsann, nån timme senare hade den vuxit upp och slutat kinka! Bubblig och fin, så pass att den var på väg ut ur burken. Bäst att köra på direkt tänkte jag, dessvärre hade jag inte så mycket mjöl utan bara några småskvättar så det fick bli en blandning av vete, dinkel och rågsikt. Lät degen jäsa riktigt länge, och resultatet blev mycket bra!

20130604-185441.jpg

20130604-185455.jpg
Kanske är det så att vetesurdegar helt enkelt är lite kinkigare?

Kommentera

